Hepatobiliyer Cerrahi Nedir?

Hepatobiliyer cerrahi karaciğer, pankreas, safra kesesi ve safra kanallarında görülen rahatsızlıklarla mücadelede uygulanan cerrahi müdahalelerin tümüne verilen isimdir. Hepatobiliyer cerrahinin uygulama alanlarında görülen en yaygın rahatsızlığın safra kesesinde görülen sorunlar olduğunu ifade edebiliriz. Safra kesesinde görülen iltihaplanma ve safra kesesinde taş görülmesi açık ve kapalı ameliyat yöntemleri ile tedavi edilir. Bu hastalıklarda uygulanan kapalı (laparoskopik) ameliyatlar sonrası hastalar kısa süre içerisinde taburcu edilerek gündelik yaşamlarına geri dönebilirler.

Hepatobiliyer cerrahinin uygulama alanlarından olan pankreas kanseriyle mücadelede ise kanserin organdaki konumuna bağlı olarak uygulanacak cerrahi yöntemi farklılık gösterecektir. Karaciğer kanseri ve yumuşak doku kanserleri de yine Hepatobiliyer cerrahinin mücadele verdiği rahatsızlıklardır. Ayrıca vücudun akciğerlerinden beyne kadar uzanan birçok noktasında meydana gelebilen ve bir parazitin neden olduğu kist hidatik rahatsızlığı da cerrahi müdahale ile tedavi edilir. Burada uygulanacak kapalı veya açık ameliyatlarda hepatobiliyer cerrahinin alanlarını oluşturan tedavilerdir.

Karaciğer, Pankreas, Safra Kesesi ve Safra Kanallarında Görülen Hastalıkların Belirtileri Nelerdir?

Hepatobiliyer cerrahi ile tedavi edilen bu hastalıkların belirtileri ise kişilere göre farklılıklar gösterir. Safra kesesi taşlarının vücutta oluşturduğu belirtilerde hasta ilk zamanlar hiçbir şey hissetmeyebilir. Belirtilerden en yaygın görüleni hastanın şiddetli ağrı şikayetidir. Genellikle bir anda başlayan şiddetli ağrı çoğu zaman beslenme sonrası ve sırasında etkili olur. Aşırı ağrıya çoğunlukla mide bulantısı ve kusma eşlik eder.Karın bölgesinin sağ üst kısmında görülen ağrı sırt bölgesinde de hissedilir. Safra kesesi taşı sorunları ilaçla tedavi edilebileceği gibi belirtilerin şiddetine ve kişinin hastalık kaynaklı ihtiyacına göre cerrahi müdahale ile tedavi edilir. Cerrahi müdahale çoğu zaman taşların bir bölgede tıkanma yaratması sebebiyle uygulanır. Açık ve kapalı ameliyat yöntemlerini değerlendirmek hekimin kararı olacaktır. Ancak günümüzde çoğunlukla bu müdahale kapalı ameliyat yöntemi ile yapılır. Toplumda köpek kisti olarak da bilinen kist hidatik sıklıkla karaciğerde görülen ve bir parazitin neden olduğu bir rahatsızlıktır. Bu rahatsızlığı tedavisinde kistin bulunduğu noktaya yakın dokularda oluşan baskı sonucu bazı belirtiler ortaya çıkar.Kistin büyüklüğüne göre uygulanacak tedavi yöntemi yine hekim tarafından belirlenen ameliyat ya da iğne ile aspirasyon yöntemleri yapılır.

Pankreas kanseri de günümüzde sık görülen sigara, alkol kullanımı, yaş, kilo, beslenme alışkanlıkları ve şeker hastalığı nedeniyle meydana gelebilir. Bu etmenlerin pankreas kanserini oluşturması sonrası hasta ani kilo kayıplar,ishal,bulantı, kusma,sarılık,idrarda renk ve dışkıda değişikliği, halsizlik ve kaşınma gibi belirtiler yaşar. Erken teşhisin oldukça önemli olduğu pankreas kanserinin tedavisi ise kansere neden olan tümör çok ileri safhada değilse cerrahi müdahale ile sağlanır. Tümörün ilerlediği etaplarda cerrahi müdahale uygulanmaz. Eğer ameliyat uygulaması yapılacaksa whipple ameliyatı çoğu hekim tarafından tercih edilir. Ayrıca kemoterapi uygulanarak hastanın sarılıktan kurtulması sağlanabilir. Yapılacak tüm müdahaleler hastanın daha iyi hissetmesine ve ağrılarının dinmesini sağlamaya yönelik olacaktır. Bunun yanı sıra beslenme için hastaya destek sağlanması da oldukça önemlidir. Ayrıca tümörlerin neden olduğu rahatsızlıklarda hepatobiliyer cerrah tümörün konumuna göre farklı cerrahi müdahale yöntemleri uygulayacaktır.

Hepatobiliyer Cerrahi & Bütünsel Yaklaşım

Son yıllarda dünyadaki birçok hekim tarafından uygulanan hepatobiliyer cerrahi Türkiye’de de uygulanarak safra kesesi, karaciğer ve pankreas rahatsızlıklarında büyük ölçüde başarılı tedavi uygulamasını mümkün kılmaktadır. Hepatobilier cerrahlar hastalıkların tedavi edilmesi için birçok alandan farklı uzmanlar ile beraber çalışırlar. Hastalıkların teşhisi ve tedavisi için disiplinlerarası bir yaklaşım ile mücadele veren hekimler tüm süreç boyunca hastalarını bilgilendirerek izleyecekleri yolları anlatırlar ve en doğru müdahalenin yapılması için hassasiyetle bu alanda çalışmalarını sürdürürler.