Açık veya Kapalı Ameliyat ile Safra Kesesi Tedavisi

Belirgin mide rahatsızlığı, nedeni belirlenemeyen sırt ağrısı, sindirim sorunlar yaşıyorsanız safra kesenizdeki bir problem size alarm veriyor olabilir. Eğer safra kesenizde bir sorun varsa bunların tedavisinde en etkili yöntemin genellikle ameliyat olduğu kabul edilir.

Daha önce tek ameliyat olan açık ameliyatların yerini son zamanlarda kapalı ameliyatlar almıştır. Her iki tekniğin de benzersiz özellikler sunmasına rağmen, laparoskopik kolesistektomi şu anda hastaların çoğu için tercih edilen prosedürdür.

Daha kısa iyileşme süresi ve daha basit prosedür, bu tedaviyi açık kolesistektominin birçok faydası arasında öne çıkarıyor.

Laparoskopik kolesistektomi prosedürü nedir?

Laparoskopik kolesistektomi olarak bilinen safra kesesinin cerrahi olarak çıkarılması, karın boşluğuna tıbbi ekipmanın yerleştirildiği ve karında bir dizi kesiğin yapılması yoluyla gerçekleştirilir.

Bu işlem sırasında bir video kamera ve iki adet ince cihaz kullanılarak safra kesesi alınır. Safra kesesi açıklıktan geçemeyecek kadar büyükse mesanenin önce boyun kısmı, ardından kalan kısmı vücuttan ayrılır.

Gerekirse boşaltılabilir, parçalanabilir ve vücuttan atılabilir. İşlemin başarıyla tamamlanabilmesi ve organların rahat görülebilmesi için işlem sırasında genel anestezi kullanılır ve karın boşluğu karbondioksit ile doldurulur. Cerrah açılan kesiden kamerayı soktuktan sonra ekrana yansıyan görüntüleri gözlemleyerek işlemi gerçekleştirir.

Kapalı bir operasyona nasıl hazırlanabilirim?

Hastanın yaşına ve sağlık durumuna göre kan tahlili, EKG ve göğüs röntgeni gerekebilir. İşlemden önceki gece herhangi bir yiyecek veya sıvı tüketilmemelidir.

Olası riskleri azaltmak için antiinflamatuar ve kan sulandırıcı ilaçlar ameliyattan birkaç gün önce geçici olarak kesilmelidir. Hasta sigara kullanıyorsa işlemden birkaç hafta önce bırakmalıdır.

Kapalı cerrahi işlemler ne gibi faydalar sağlar?

• Karında 10-15 cm'lik kesiler yerine sadece dört küçük açıklık vardır.
  • Kesiler çok küçük olduğu için ameliyat yarasının enfeksiyon kapma ihtimali yoktur ve ek bir bakım ya da pansuman gerekmez.
  • Ameliyata bağlı sorunların ortaya çıkma olasılığı son derece düşüktür.
  • Açık kolesistektomi ile karşılaştırıldığında, iyileşme önemli ölçüde daha hızlıdır.
  • Ameliyat sonrası yaşanan ağrı minimal düzeyde olsa da bazı kişiler bunu hissedemeyebilir.
  • Hastalar genellikle aynı gün veya ertesi gün taburcu edilir.

Kapalı ameliyat her hasta için doğru bir seçenek midir?

Her hasta kapalı cerrahiye uygun değildir. Bazı durumlarda ve hastalarda açık kolesistektomi gerekebilir. Genel anestezi altında, karın boşluğuna erişmek için karın duvarında cerrahi bir kesi oluşturulduktan sonra safra kesesi çıkarılır.

Bazı durumlarda önceden var olan problemler, laparoskopik ameliyatın açık bir prosedür haline gelmesine neden olabilir. ilave olarak;

• Safra kanallarında başka sorunlar yaşanıyorsa
  • Safra yollarında yapısal sorunlar varsa,
  • Kapalı cerrahiyi güvenli bir şekilde gerçekleştirmek için görüntüleme kalitesi yetersiz ise,
  • Karın yapışıklıkları varsa,
  • Kapalı ameliyatta gaz verilmesi karın içi basıncın rahatsız edici şekilde yükselmesine neden oluyorsa (kalp hastalığı)
  • Safra kesesindeki iltihaplanma, çubuk benzeri tıbbi cihazlarla dokuların tutulmasını engelliyorsa açık ameliyat gerekir.

Kapalı cerrahi çok daha faydalı olsa da hangi cerrahi yöntemin uygulanacağına hasta değil hekim karar vermelidir.